prikbord

prikbord

Grej of the day

Grej of the day

Het is over komen waaien uit Zweden. En alles wat uit Scandinavie komt lijkt op dit moment wel hip and happening. Een nieuwe methode, met een duidelijk en helder stappenplan voor de leerkracht.

Prikkel je leerlingen met een raadsel. Daag ze uit om het antwoord te zoeken en dat de volgende dag mee te nemen. Praat over het antwoord en de zoektocht ernaar in de klas. Als leerkracht voeg je afbeeldingen en feitenkennis toe. In maximaal 10 minuten neem je de leerlingen mee in een microles rondom een of ander weetje. Afsluitend stimuleer je de leerlingen om er met iemand buiten school over te praten. Ik ga aan!

Ik loop natuurlijk achter de feiten aan, want er blijken al duizenden leerkrachten aangestoken te zijn. Ik zie kansen, mogelijkheden voor betrokkenheid en verdiepend leren. Enthousiaste leerkrachten, die even lekker hun ding doen, los van de methode. Of kan het soms hand in hand gaan? Wat mij betreft, zeker weten. Er liggen mooie kansen om thema`s of lessen te introduceren, verdiepen, verrijken en te verbinden.

Maar ik zie ook een valkuil. En ik zal uitleggen waar ik deze zie.

Ik ben een enorme inhaalslag aan het maken als het gaat om vakliteratuur. Ik lees de bestsellers of boeken die je gelezen moet hebben als je iets doet met onderwijs. En ik lees over expert-leraren, didactische instructiemodellen, organisatiestructuren. Maar ik lees ook in kranten en onderwijstijdschriften artikelen over werkdruk, keuzes maken, overvolle programma`s.

Ik leg verbanden tussen mijn ervaringen, wat ik zie op basisscholen, wat ik hoor op het nieuws en wat ik lees. Een grote kracht van onderwijsmensen is hun enthousiasme en het creëren van prikkelende lessen. Zij maken het sausje bij de leerstof. Nu maak ik lessen en hoop ik van harte dat die leerkracht het sausje maakt passend bij zijn groep, passend bij wat leeft op dat moment. De methode is een middel, geen doel. Vakmanschap van de expert leerkracht zit hem voor een groot deel in het maken van weldoordachte en beredeneerde keuzes.

En daar is die valkuil…

Ik zie op de ‘grej of the day facebook groep’ fantastische presentaties voorbij komen. En ik wil niet wijzen met een  kritische vinger. Maar de microles moet geen verplicht nummer op het rooster worden. Zeker als je even geen inspiratie hebt voor een nieuwe grey. Juist dan verlies je de kracht van de werkwijze. Het is wel een mooie kickstarter voor de leerkrachten die onderwijs willen maken. Maak korte inspirerende lesmomenten. De uitdaging ligt hem juist in de onderwerpen die ‘saaier’ worden bevonden door leerlingen. Maak van deze methode een middel en geen doel. Dan behoudt het zijn kracht. Stuur kinderen naar huis met een verhaal om te vertellen.

Lieve onderwijsmensen,

Het beroep leerkracht is fantastisch. Het is een persoonlijke missie geworden om leerkrachten en hun vakmanschap te laten shinen. Want ondanks alles wat er gezegd en geschreven wordt staan al die professionals dagelijks voor een groep kinderen. Ze zorgen dat kinderen op allerlei gebieden ontwikkelen. Ze maken weldoordacht onderwijs en zorgen dat kinderen ‘aan gaan voor leren’. Ze maken de leerstof spannend. Zorgen voor betrokkenheid en enthousiasme. Ze laten kinderen leren ieder op eigen niveau. Zij laten kinderen shinen! 

Bijna iedere inspanning van de leerkracht heeft een positief effect op het leerrendement. Maak het verschil door goed te kiezen en middelen in te zetten om het leren rijker te maken.

Op het welbekende ‘Was het leuk op school?’ antwoord mijn 6 jarige al “oké”. Maar misschien moet ik eens een andere vraag stellen? Eentje die prikkelender is, waardoor ze wil vertellen.

Datum

19 februari 2020

Categorie

educatief

maRiEKEN ontwikkelt

Dilmanshof 35, Someren
0493 - 479117
info@mariekenontwikkelt.nl
 Marieke van Lierop